TOINEN
NAINEN
- Rakastan sinua – miehen kädet kietoutuvat
vaimon ympärille keskellä keittiön lattiaa. Mies puristaa vaimon vartalon
omaansa vasten, venyttäytyen täyteen mittaansa. Vaimon käsivarret ovat kevyesti
miehen olkapäillä. Rakastan sinua –
mies toistaa ja puristaa vaimon lähemmäs itseään niin, että vaimo tuntee miehen
koko vartalon omaansa vasten.
Ulko-ovi on selkosen selällään. Pihalta
kuuluu lasten ääniä. Vahtikoira istuu ulkoportailla ja katselee isäntäväkeään.
Mies menee sulkemaan oven. Vaimo menee makuuhuoneeseen. Mies tulee perässä,
sulkee myös makuuhuoneen oven, kumpikin riisuu shortsit ja T-paidan, katselevat
toisiaan silmät hymyssä. Omituista kuinka tällaisessa tilanteessa – auringon
paistaessa ja lasten leikkiessä pihalla ja itse ilman alkoholin turruttavaa
vaikutusta – itsensä tuntee ujoksi. Kuinka lähes kahdenkymmenen
avioliittovuoden jälkeen voi joutua hämilleen katsellessaan puolisoaan
kirkkaassa auringonvalossa ilkosen alastomana, molemminpuolisten toiveiden
toteutuminen mielessä. Vaimo tuntee itsensä täysin avuttomaksi. Ei tiedä kuinka
vuoteelle asettuisi miestään odottamaan. Niinpä hän seisoo ja odottaa.
Mies tulee
vaimon luo, puristaa tämän itseään vasten. Vaimo tuntee miehen kaikki muodot. –
Ja sitten he ovatkin jo vuoteessa. Mies hyväilee vaimon rintoja, painaa
kasvonsa niiden väliin, suukottelee nännejä. Pitää vaimoa hellästi
syleilyssään. Joka kerta, kun vaimo tuntee miehen rakkauden hellyttämät kädet
ympärillään, hän ihmettelee, miten on mahdollista avioliiton säilyä näin
tuoreena, näin hellänä, näin rakkaana näin kauan.
Aviopuolisot makailevat vuoteessa. Mies
tutkii vaimon vartaloa ja sanoo ettei tämä ole muuttunut näinä vuosikymmeninä.
- Olet yhä se
sama perhonen ja kesätyttö, johon kaksikymmentä vuotta sitten rakastuin. Vaimo
yrittää väittää vastaan ja samalla muistaakin, että passi pitää uusia. Täytyy
ottaa valokuva, passissa oleva on jo viisi vuotta vanha. Saman kuvan hän oli
antanut miehelleen.
- Missä se
minun valokuvani sinulla on? vaimo kysyy.
- Työpöydälläni.
- Ihanko
totta, oletko ihan varma? vaimon ääni on epäuskoinen.
- Tietysti,
siinä se on ollut koko ajan, puhelimen ja pöytävalaisimen välissä.
- Minä
luulin, että pidät sen pöytälaatikossasi ja vilkaiset sitä, milloin muistat.
- Eikä, se on
pöydälläni.
- Sitten minä
olen iloinen, ja minäkin pidän sinun kuvasi työpöydälläni! Vaikka olin kyllä
aivan varma, että minun kuvani on laatikossasi ja olin päättänyt panna sinun
kuvasi omaan pöytälaatikkooni. Mutta en minä nyt sitten.
Seuraavana aamuna vaaleanvihreässä
aamutakissa, tummakiharaiset hiukset korvan taakse sipaistuina, vaimo avaa oven
puutarhaan. Aurinko, lintujen liverrys ja kesän tuoksut lehahtavat sisälle.
Taas ihana lämmin kesäpäivä tulossa – huokaisee ja onnellinen hymy huulillaan
menee keittiöön. Suorittaa tavanomaisia aamuaskareitaan, hyräilee itsekseen,
vilkaisee keittiön seinäkelloa, pianhan koko perhe olisikin jo hereillä.
Aviomies tulee keittiöön – parta ajeltuna,
hampaat harjattuina, tummat hieman harventuneet hiukset taaksepäin kammattuina,
vaimon silittämä valkoinen paita yllään – raikkaan ja komean näköinen, vaimo
ehtii ajatella, kun mies tulee painamaan aamupusun poskelle. Vaimo nuuhkaisee –
tuosta partaveden tuoksusta tunnistaisin mieheni mistä tahansa kansanjoukosta!
Aamiaisen jälkeen vaimo on lähdössä pankkiin
maksamaan laskuja. Hän ottaa lompakon ja passin esille. Tytär tulee unisia
silmiään hieroskellen äidin viereen, katselee passikuvaa, katsahtaa äitiään,
vertailee
- mielestäni
olet sievä tässä kuvassa, hän sanoo.
- Etkö ole
nähnyt kuvaa aiemmin, äiti kysyy.
- En ole.
- Etkö
missään?
- En.
- Etkö ole
nähnyt sitä vähän suuremmassa koossa valkoisissa kehyksissä?
- En!
- Etkö isäsi
työpaikalla, hänen työpöydällään, sinähän olet usein käynyt siellä?
- En ole
nähnyt siellä mitään kuvaa!
- Oletko ihan
varma?
- Olen!
Mieskin
seisahtuu viereen, katselee kuvaa.
- Tytär ei
ole nähnyt minun kuvaani työpöydälläsi, vaimo sanoo.
- Et ole
nähnyt! Siinähän se on puhelimen ja valaisimen välissä.
- En ole
nähnyt!
- No, joka
tapauksessa asia lienee niin, että se kuva ei pöydälläsi ole, tytär olisi sen
kyllä huomannut. Hän näki tämänkin passikuvan heti ja kommentoi sitä, vaimo
sanoo.
- Mutta ensi
kerralla, kun hän tulee työpaikalleni, hän voi tarkistaa, että se kuva on
siinä!
- Mielestäni
se ei ole mikään todistus asian todenperäisyydestä. Helpostihan sinä siihen
laatikostasi nostat. Mutta sinun kuvasi minä kyllä myös panen laatikkoon!
Itse asiassa vaimo oli mielessään ollut
melko varma, että mies ei kuvaa kirjoituspöydällään pitänyt. Vaimo tunsi
itsensä noloksi, kun oli sillä lailla antanut vetää itseään nenästä. –Hän pitää
minua kovin sinisilmäisenä. Monet kerrat olen joutunut toteamaan –olen liian
hyväuskoinen. Mutta hänen rakkauteensa minä silti luotan! Niin helliä tunteita,
niin syvää tyydytystä yhdessäolostamme ei taitavinkaan näyttelijä pystyisi
vuosikausia näyttelemään – vaimo uskottelee itselleen.
Sinänsä ei ole kovin merkitsevää onko kuvani
mieheni työpöydällä vai ei. Mutta syy miksi hän piilottaa sen laatikkoonsa on
sitäkin tärkeämpi – vaimo tuskailee. Se on seikka, joka asettaa koko
avioliittomme kestävyyden vaakalaudalle. Se toinen nainen. Se nainen, jonka
tunteita mieheni haluaa käsitellä hellävaraisesti, hienotunteisesti. Nainen,
jonka aina näen kilpailijanani miehestäni.
Jatkuvasti vaimoa puistattaa muisto
syyskesäisestä matkasta Alpeille, ravintolaillasta ja yöstä.
– Kuinka satuinkaan kulkemaan huoneen ohi juuri,
kun vaaleatukkainen hieman kuluneen näköinen nainen sanoi kiihkeästi
- olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy saada
pelata ”pokeria” ja pitää hauskaa ja tehdä sellaista silloin, kun haluttaa!
Ovi oli
jäänyt puoliavoimeksi, seisoin nurkassa oven vieressä, seinää vasten
painautuneena. Jähmettyneenä seurasin tapahtumia.
Nainen makasi
vuoteella pitkiin mustiin, housuihin pukeutuneena, toinen jalka rennosti
riippuen lattialla. Mieheni istui naisen jalkopäässä, vuoteen reunalla. Naisen
silmät kostuivat, mietin, johtuiko se menneiden muistojen kaipauksesta vai
tämän hetkisestä halusta. Naisen kuolemattomiin sanoihin sydämestään yhtyen
mieheni huudahti kiihkeästi
- olen samaa
mieltä! ja ojensi naiselle kätensä, johon tämä tarttui.
Ikään kuin
naista näistä jumalaisista ajatuksista kiittäen mieheni painoi suukon naisen
suupieleen.
Seisoin ja
katselin. Mieheni ei kiinnittänyt minuun mitään huomiota, ikään kuin ei olisi
minua huomannutkaan. Halusin kysyä mieheltäni, koskiko tämä myös minun
oikeuksiani, mutta jätin kysymättä. Yritin kääntää pääni pois, ettei minun
olisi tarvinnut katsella näytelmää, mutta minulla oli sisäinen pakko seurata
mieheni reaktioita.
Suukko suupieleen muuttui intohimoiseksi
suutelemiseksi. Silmät ummessa, koko olemuksellaan, koko sielullaan pari
pusertui toisiaan vasten. Mieheni oli polvillaan lattialla, suu ammollaan
suudellen. Hänen koko vartalonsa oli jännittynyt ja saatoin aavistaa peniksen
liikkeet. En halunnut häiritä häntä, en kuulunut hänen maailmaansa! Näin, että
juuri sillä hetkellä hänen maailmansa oli keskittynyt oman kehonsa
nautinnontunteeseen. Koko ympäröivä maailma oli suljettu ulkopuolelle.
Seisoin nurkassa ja katselin. Mietin, mitä
tämä on? Onko tämä rakkautta, kun suon miehelleni tuollaisen nautinnon, onnen,
olenko henkisesti näin suuri? Vai onko tämä välinpitämättömyyttä, koska minulle
on saman tekevää, kenen kanssa hän on, voin suoda hänelle nautintonsa.
Sitten tunsin
kauhua, pakokauhua, mutta olin kuin hypnotisoitu, minun oli pakko seurata
tilanteen kehitystä. Kunnes omat silmäni kostuivat – minua rupesi itkettämään.
Yöstä on jo
vuosia, mutta näky kalvaa mieltäni yhä. Painajaisuni, joka toistuu kerta
toisensa jälkeen. En sitten ollutkaan niin avarasieluinen, olinkin
haavoittuvampi kuin uskoinkaan. Nyt taistelen kummituksia vastaan.
Nämä kummitukset tulevat jatkuvasti vaimon
uniin. Epäilyksen käärme luikertelee mielen uumenista myrkkyhampaat
iskuvalmiina. Mistä hän tiesi, oliko mies ollut hänelle uskollinen. Ainakin miehellä oli hyvät mahdollisuudet
toistuvilla ulkomaanmatkoillaan – Hampurissa – Roomassa – Pariisissa, aina
silloin, kun vaimo ei kongressimatkoilla ollut mukana, hoidella pikku
seikkailujaan ilman, että kukaan edes aavisti mitään. Houkutuksiahan – kauniita
naisia ja halukkaita – niitä kyllä riittää. Mutta eivät ne olleet mahdolliset
tilapäiset seikkailut, jotka veivät vaimon mielenrauhan. Vaikka hän ei
tahtonutkaan myöntää, ei itselleen ja vielä vähemmän muille, hän oli
mustasukkainen! Mustasukkainen siksi, että miehen työpaikalla ensimmäisen
vaimon tunteet olivat määrääviä! Mies ei halunnut pitää toisen vaimon valokuvaa
esillä, jottei loukkaisi ensimmäisen vaimon tunteita. Kuinka minä voisin sen
hyväksyä? vaimo protestoi mielessään.
Ajatuksissaan vaimo oli usein katsellut
tuttaviensa epäsopuisia avioliittoja ja pohtinut, miten hänen omansa oli
säilynyt niin suloisen raikkaana ja rakkaana niin kauan. Miksei se ollut
jäykistynyt totuttuihin arkisiin kaavoihin? Sisimmässään hän tiesi
vastauksenkin – toinen nainen tai lähinnä sen pelko. Pelko panee
kilvoittelemaan!
Toinen nainen! Sehän olin minä – sille
ensimmäiselle vaimolle! vaimo muisteli. Ystävät olivat paljastaneet tälle, että
hänen miehellään on toinen nainen! Että tämä toinen nainen oli varsinainen
vamppi! Miesten nielijä! Ei mitään naisen keinoa kaihtanut! Pyydysti hänen
miehensä! Minä puolustelin, että se aviosuhde jo silloin oli sisältä laho, ei
sen haavoittamiseen tarvittu kuin yksi katse!
Jotta tämä nykyinen avioliitto ei niin vähällä
sortuisi vaimo oli päättänyt – minä haluan olla miehelleni se ainoa,
korvaamaton, joka suhteessa, ketään toista ei miehen pidä kaivata! – Panen kaikki valttikorttini likoon,
kaikkeni teen, kaikkeni annan, jotta jokainen toinen nainen ajatuksistasi haihtuisi.
Teen itselleni tilaa sinussa. Haluan täyttää koko mielesi, kaikki tarpeesi
haluan tyydyttää – naisena, rakastajattarena, ystävänä.
Mies on lähdössä työhön. –Tuletko pihalle
vilkuttamaan minulle? hän kysyy, ottaa vaimoa kädestä ja vetää perässään.
Tieten tahtoen vaimo antaa kätensä olla velttona miehen kädessä, ei pane
vastaan, mutta ei liioin osoita halua tulla. Mies puristaa vaimon hellästi
rintaansa vasten, kauan. Vaimo pitää käsiään ristissä rinnallaan eikä saa niitä
irrotetuksi. Ei, vaikka mieli tekee kietoa ne miehen kaulaan ja vajota tämän
lämpimään syliin. Mutta sisu ei anna periksi, seisoo kuin tikku. Vain sisimmässään nauttii syleilystä, ruumis
ei sitä halua paljastaa.
Aurinko paistaa, linnut sujahtelevat taivaan
sinessä, pyydystävät hyönteisiä pihapöntöissä odotteleville poikasilleen. Vaimo
seisoo mieli hyytyneenä, katselee välinpitämättömästi kukkasia, joita hän
ankarassa helteessä on väkisin yrittänyt pitää elossa. Jotkut niistä kukkivat.
Mies istuu autossa, myös hän katselee kukkasia.
- Tuo
klematis kukkii kauniisti – mies yrittää murtaa jäätä.
- Joo, vaimo
vastaa. Sitten kääntyy mieheen päin.
- Tuo se
minun valokuvani kotiin!
Hiljaisuus.
- Kumman
niistä, sen suuremman vai pienemmän?
- Tuo se,
jonka annoin sinulle raameissa!
- Ai, se mitä
pidän aina matkoilla mukanani. Se pienempi on myös raameissa. Se on
työpöydälläni.
- Älä nyt
taas rupea! vaimo huutaa. –Koeta kerrankin puhua totta!
Hiljaisuus.
Vaimon katse on maahan jäykistyneenä. Ei näe mitään, ei aurinkoa, ei kukkia, ei
lintuja. Hiljaisuuden jatkuessa vaimo katsoo miestään, tällä
itkunpurskahdukseen vääristyneet kasvot. Samassa mies käynnistää auton ja
ampaisee portista sellaisella voimalla, että kivet sinkoilevat ja hiekka
pöllyää.
Vaimo hätääntyy – tekee mieli rynnätä perään
ja huutaa – anna anteeksi – peloissaan, että mies ajaa kolarin tai junan alle
tai mies tekee jotain harkitsematonta. Mutta loukattu ylpeys kovettaa sisimmän.
Pienisieluisuus hillitsee halut, ja niin hän kävelee pää painuksissa ja raskain
askelin sisälle. Pelko kouristaa, mutta hän paaduttaa mielensä. -Nämä ovat taas
niitä tehokeinoja, vaimo ajattelee. Mies ei voi sietää sitä, että hänet pannaan
seinää vasten, että joku paljastaa hänet.
Vaimo tuskin
ehtii sisälle, kun puhelin soi. Miehen masentunut ääni
- kaikki on
niin huonosti!
- Huonosti,
mikä on huonosti? vaimo kysyy.
- Kaikki!
- Mitä
sinulla on sydämelläsi? vaimo kysyy viileästi, sisu ei vieläkään tahdo heltyä.
- Kaikki on
huonosti, kun sinä olet tavoittamattomissa. Kun sinun kanssasi ei voi puhua.
Joka tapauksessa se sinun valokuvasi on pöydälläni tässä edessä.
- Voihan se
nyt ollakin, vaimo sanoo.
- Se on ollut
siinä koko ajan, mutta tiesin, ettei sinun kanssasi kannata ruveta
kiistelemään, et olisi kuitenkaan uskonut.
Hiljaisuus.
Vaimo ajattelee –oikeassa olet, en usko vieläkään.
- No, tuo
kuva on loppujen lopuksi pikkuasia. Saman tekevää onko se pöydällä, laatikossa
vai onko sitä missään. Se on vain symboli. Tärkeintä asiassa ei ole kuva, vaan
se, että on toinen henkilö, jonka tunteet sinä otat huomioon enemmän kuin
minun. Sinä et halua loukata ketään ja sillä tavalla sinä kiellät minut.
- Maailmassa
ei ole toista ihmistä, jota rakastaisin niin kuin sinua. Minulla ei
yksinkertaisesti ole olemassa ketään muuta kuin sinut. Muista se! Minulla ei
ole ketään muuta eikä tule olemaan ketään muuta niin kauan kuin elän. Siihen
saakka, kun saan silmilleni multaa, sinä olet minun ainoani ja minä olen sinun
ajatuksineni ja ruumiineni, sieluineni, kokonaan. Paina se mieleesi!
Vaimo istuu nojatuoliin vajonneena, kyynelet
vierivät valtoimenaan pitkin poskia. Ihana raukeus valuu mieleen ja ruumiiseen.
Helpottunut olo. Myrsky on riehunut. Suloisen tyyni, raikas tunne täyttää
mielen. Päivä paistaa kyynelten läpi. Osathan olivat muuttuneet päinvastaisiksi
jo ajat sitten. Minä nykyinen vaimo, joka ennen olin se toinen nainen, olenkin
nyt se ensimmäinen, ja hän joka, ennen oli ensimmäinen, onkin nyt se toinen
nainen – ja sekin vain minun mustasukkaisessa mielessäni! Hullunkurista, kuinka
roolit heittävät häränpyllyä! Ja koko draama projisoituu yhteen valokuvaan!
Eikä mitään draamaa olekaan, ole koskaan ollutkaan!
Vaimo makaa miehensä vieressä. Mies ilman
yöpukua, oma yöpaita kainaloihin asti kääriytyneenä. Paljas iho paljasta ihoa
vasten. On hyvä olo, turvallinen. Pimeässä autuas hymy vaimon kasvoilla. Hänellä on tunne kuin katselisi kaunista
kukkaa, juuri samanlainen hymy leviää hänen kasvoilleen, kun hän ihailee
kukkasia. Onnellinen hymy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti